Muzeul Colectiilor de Arta

Muzeul Colecţiilor de Artă  se redeschide începând cu data de 4 iunie 2013, dar eu l-am vazut mai devreme 😛

Lucrari de Alexandru Phoebus

Mi se pare un muzeu deosebit, pentru că este de fapt o colecție de comori personale. Sigur că picturile de Grigorescu sunt o valoare în sine, dar ceea ce simt atunci când privesc operele de artă este bucuria pe care o simțeau oamenii si familiile care le-au colecționat.

Florentină, marumură, Italia, sec XVIII

Din fericire, operele au fost păstrate împreună, fiind organizate după donator, deși mai mulți dintre ei au colecționat Tonitza, Grigorescu sau Pallady (etc.).

statuie de Idel Ianchelevici, bronz

Modalitatea în care au fost donate anumite obiecte face uneori subiectul unei dezbateri…și procese, care în câteva cazuri au rezultat în pierderea de către muzeu a unor opere în favoarea moștenitorilor celor care le-au donat (sau “donat”).

Sticla de Murano, sec XIX

În cadrul conferinței am putut sustrage și două puncte de vedere. 1. Unele păreri spun că operele au fost confiscate de fostul regim, iar retrocedarea lor este corectă. 2. Pe de altă parte reprezentanții muzeului  menționează faptul că, odată retrocedate, obiectele sunt vândute, despărțite și se pierd în lume (iar în unele cazuri, familiile donatoare au fost contemporane cu reprezentanți ai muzeului, aceștia garantând asupra faptului că donațiile au fost benevole).

Muzeul colecțiilor de Artă

Dar am prea puține informații ca să am o opinie despre asta. Însă poate fi o dezbatere interesantă din punct de vedere al principiului. Retrocedăm niște comori moștenitorilor pentru a fi vândute celui care dau cel mai bun preț sau le păstrăm în țară într-un muzeu pe sistemul scopul justifică mijloacele, long term is more important etc.?

Srumieră Călimară, Art Nouveau, Sec XIX, alamă

Informatiile oficiale:

“Muzeul Colecţiilor de Artă este găzduit în clădirea fostului Palat Romanit…

Inaugurat în 1978 ca secţie a Muzeului Naţional de Artă al României, Muzeul Colecţiilor de Artă reuneşte într-un singur aşezământ donaţiile făcute de-a lungul anilor de colecţionari cu merite deosebite în păstrarea unui valoros patrimoniu artistic.

În prezent, în urma unei solide reconstrucţii şi reamenajări, fostul Palat Romanit poate valorifica într-o viziune modernă patrimoniul muzeal pe care îl găzduieşte. Cele 34 de colecţii expuse ocupă integral cele trei corpuri ale Palatului Romanit. Expunerea lor ţine seama de specificul patrimoniului, urmărind redarea configuraţiei originare a fiecărei colecţii, într-o prezentare coerentă atât sub raport cronologic, cât şi sub raportul filiaţiilor stilistice.

Muzeul Colecţiilor de Artă are misiunea de a conserva dar şi de a pune la dispoziţia publicului un fond reprezentativ pentru fenomenul artistic şi pentru colecţionismul din România, contribuind la formarea şi transferul de valori culturale şi morale. Reunirea în cadrul unei singure instituţii a unor donaţii de certă valoare are rolul de a evidenţia rolul colecţionarilor în viaţa cultural-artistică a ţării.

Muzeul readuce la viaţă perioada interbelică, o perioadă în care se conturează şi se impun renumite colecţii precum cele ale lui Iosif N. Dona, Garabet Avachian, Alexandra şi Barbu Slătineanu, Marcu Beza, Béatrice şi Hrandt Avakian ş.a. Selecţia pieselor stă mărturie nu doar pentru gustul diferiţilor colecţionari, ci şi pentru mijloacele materiale de care dispuneau.

Atenţia multora dintre ei se orientează, în mod explicabil, spre valorile locale confirmate, clasicizate, precum Theodor Aman, Nicolae Grigorescu, Ioan Andreescu dar şi spre artiştii ajunşi acum la maturitate artistică: Nicolae Tonitza, Gheorghe Petraşcu, Theodor Pallady, Lucian Grigorescu, Iosif Iser, Camil Ressu, Francisc Şirato, Alexandru Ciucurencu, Dimitrie Ghiaţă.

Colecţionarii îşi îndreaptă atenţia şi spre lucrări de pictură, grafică, sculptură şi artă decorativă de provenienţă occidentală sau orientală. Anumite colecţii se remarcă prin tematica foarte clar definită (colecţia Simu – artă românească şi franceză, colecţia Slătineanu – artă populară, colecţia Béatrice şi Hrandt Avakian – artă decorativă şi orientală, colecţia Marcu Beza – arta Orientului Apropiat), în timp ce altele au un caracter monografic (colecţia Iosif Iser, colecţia Corneliu Baba, colecţia Lucia Demetriade Bălăcescu).”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Arhive

  • ze top

%d bloggers like this: