Universuri paralele sau alergie la realitate

 

În timp ce spălam vasele am ajuns cu gândul la site-ul realitatea.net. Apoi m-am oprit la cuvântul „realitate” şi mi-am dat seama că e o prostie. Cum adică realitate? Şi cum adică realitatea.net? Acolo citesc, văd, aflu realitatea? Hai să mori tu! (menţionez că nu am de gând să vorbesc despre acest site, ci conceptul de realitate mă obsedează în acest moment)

Ideea este că acest cuvânt este o iluzie, sau întreţine o iluzie că noi ştim ce e aia realitate sau că este posibil să o vedem. Realitatea, şi deobicei se referă la realitatea obiectivă, se defineşte ca „Existență efectivă, obiectivă; fapt concret, lucru real, stare de fapt”. Am o problemă cu aproape toate cuvintele din această definiţie.

Existenţă: Faptul de a exista, de a fi real;…aha, circular. Foarte drăguţ. Copii noştri, dacă au un iq frumuşel, nu fac decât să se tâmpească cu dexu’.

Concret: Care poate fi perceput cu simțurile; real; …aha! superb!

Iar asta cu simţurile îi pune capac. =)). Mor de râs în timp ce scriu. Tocmai ieri am primit un ppt de la o mătuşă care prezenta 34 de pagini cu iluzii optice. 😀

Ma gândesc aşa. Clar nu există o realitate. Nu mă interesează cum o măsori, conservi, „imortalizezi”. Nu există. Fiecare vede, simte, caută altceva şi ca atare găseşte altceva.(Nu vorbesc acum de convenţii şi de chestii care se măsoară cu metrul.)

Aşa că mă gândeam că poate universurile paralele sunt astea. Numai dacă îmi imaginez o singură persoană îmi dau seama că ea există într-un milion de variante. Eu o văd ca un idiot. Pentru mama lui este un înger. Pentru şef este un angajat oarecare şi pentru preot un sfânt chinuit de regrete care face idioţenii din bunele intenţii care nu-i ies (am folosit cuvinte foarte simple pentru amuzamentul personal). Iată 4 universuri paralele,  pentru că este aceaşi fiinţă dacă vrei, în ipostaze complet diferite, a cărui fapte par altele, a căror rezultate se simt altfel în fiecare caz etc.

Mă gândesc că poate universul este doar ceea ce percem, intuim, ghicim, visăm. Nu știm ce e dincolo de ceea ce ne arată aparatele nu pentru că nu ne arată aparatele, ci pentru că nu există. Nu am inventat încă locul acela. Va fi când îl vom intui, va fi când îl vom vedea cu telescopul puternic/racheta minune pe care încă nu le-am inventat. Înțelegi?

Până nu vom ajunge la a fi o conştiinţă colectivă, superioară, divină dacă vrei (unde toate realităţile vor deveni una) asta e realitatea cu care avem de a face.

Este umila mea părere.

Comments
5 Responses to “Universuri paralele sau alergie la realitate”
  1. Mary says:

    apropo de definitii idioate din dex: politist adjectiv. 😀

  2. Alina Rădulescu says:

    HAHA, exact asta e fost miza lucrării mele de licenţă. Să arăt că televiziunea nu arată realitatea, ci o pune în scenă şi ne-o vinde. Frumos cum te-ai enervat tu. Mi-a plăcut, mai ales că şi pe mine mă “chinuie” asta cu realitatea. De ce avem nevoie de una şi singură? Câte războaie (poate toate) nu s-ar termina brusc dacă am accepta că există mai mult de una şi (ne)bună.

  3. Tudor says:

    Ne-a rezolvat-o Kant pe asta acu’ ceva vreme. Varianta foarte prescurtată a ideei ar fi că, deși nu putem cunoaște lumea în esența ei, fiindcă toate informațiile despre lume pe care le avem sunt filtrate din propriile noastre simțuri (pe care, după cum ai constatat și tu puțin mai sus, nu ne putem baza), totuși, putem cunoaște lumea fenomenală, și anume lumea pe care o percepem prin medierea simțurilor, iar, până la urmă, nici cunoașterea lumii ăsteia fenomenale, chit că nu este decât un construct mental, nu e de lăsat nici ea.

Leave a Reply

  • Arhive

  • ze top

